distri europe ballooning

Theorie over de luchtballonvaart Bel ons: 051 312 325

Hieronder kan je een theoretische achtergrond vinden over luchtballonvaarten. We proberen u een beetje te schetsen wat de geschiedenis van de ballonvaart is, van waaruit een luchtballon gemaakt is, en hoe het komt dat een ballon kan vliegen. Droom je er zelf van om ooit ballonvaarder te worden, dan hebben we onderaan nog een korte toelichting geschreven. geschiedenis luchtballonvaart

Geschiedenis van de luchtballon
De luchtballon is uitgevonden door de Franse gebroeders …tienne en Joseph Montgolfier, die op 4 juni 1783 de eerste opstijging van een onbemande heteluchtballon demonstreerden.
Nog in hetzelfde jaar had de eerste bemande luchtballonvaart plaats: op 21 november 1783 de eerste opstijging van een luchtballon vlakbij Parijs door Pil‚tre de Rozier en de markies van Arlandes. Tijdens het beleg van Parijs (1870/1871) heeft de luchtballon een belangrijke rol gespeeld als blokkadebreker; in ruim vier maanden tijd werden er vanuit de stad meer dan 60 luchtballonvaarten gemaakt en konden 167 personen de belegerde stad door de lucht verlaten. Het verblijf op grote hoogte (was veel hoger dan een ballonvaart zoals we die vandaag kennen) in een open ballonmand was heel gevaarlijk: toen vielen er doden bij de ballonvaart. Het
De Zwitser Auguste Piccard vloog met een door hem uitgevonden bolvormige en luchtdicht afgesloten ballongondel naar de stratosfeer en maakte een record-ballonvaart. In augustus 1978 slaagden drie Amerikanen (B. Abruzzo, M. Anderson en L. Newman) erin om als eersten met een ballon de Atlantische Oceaan over te steken in een vlucht die meer dan 5 dagen duurde. Het afstandsrecord voor ballons werd gevestigd op 9-12 november 1981 door de Amerikanen bruzzo, Clark en Newman en de Japanner Aoki.

Werking van een heteluchtballon
Een luchtballon wordt met koude lucht gevuld tot hij voldoende bol staat. De lucht in de luchtballon wordt verwarmd met een brander tot ongeveer 100 graden Celcius. Door de toevoeging van energie in de vorm van warmte, stijgt de temperatuur. De lucht wordt ijler, de dichtheid vermindert. De warme lucht stijgt ten opzichte van de koude lucht. Deze lucht is lichter geworden dan de omringende lucht die verplaatst wordt.
De lucht in de ballon moet geleidelijk kunnen vrijgelaten worden of het nylonomhulsel zou barsten en we weten allemaal wat de gevolgen daarvan zouden zijn. Het stijgen, zweven op dezelfde hoogte en dalen wordt geregeld met behulp van de regelbare brander. Wil de piloot stijgen of is lucht aan het afkoelen, dan zal hij de lucht verwarmen. Via het ventiel kan hij lucht laten ontsnappen, bijvoorbeeld om te landen.

Hoe word je ballon piloot?
Om piloot te worden moet je zowel een theorie- als een praktijkexamen doen. De theorievakken zijn: navigatie, meteo, aerostatica, reglementering enradiotelefonie. Bovendien moet je ook medisch gecontroleerd worden.
De praktijk zijn lesvaarten met een instructeur. De opleiding duurt gemiddeld 2 jaar.


BaptÍme de l'air - Bienvenue top 
051 312 325
Mail ons

Weerbericht


online cadeaubon ballonvaart